Verzorging + Mieke (duimen omhoog)
Actueel

In tijden van corona worden ook de verpleeghuizen hard getroffen. Wij denken aan de bewoners en hun naasten. Op deze pagina verzamelen we informatie voor- en verhalen vanuit onze verpleeghuizen.

Overzicht: warme zorg in coronatijden

Inmiddels zijn de verpleeghuizen alweer een aantal weken open voor bezoek en er is landelijke consensus over het beleid bij een eventuele tweede golf: niet weer een algehele lockdown van de verpleeghuizen.
Raymond Koopmans: 'Het gaat om maatwerk. Afhankelijk van de lokale situatie moeten verpleeghuizen hun eigen situatie kunnen bepalen. Men moet de juiste afweging maken tussen de veiligheid van bewoners en hun kwaliteit van leven.' (Lees verder)

Initiatief van KNMG, KNGF, KNMT en KNOV

Initiatief van KNMG, KNGF, KNMT en KNOV

Op deze pagina vind je handige informatie van experts uit ons netwerk en mooie initiatieven bij onze verpleeghuisorganisaties. Onderaan een overzicht met externe informatieve links.

Trots!

Wij zijn ontzettend trots op alle medewerkers in de verpleeghuizen! 

Wij wensen iedereen veel gezondheid en sterkte toe.

Het UKON-team

Publicaties

Op dit moment verschijnen in wetenschappelijke tijdschriften in hoog tempo publicaties over corona. Ook UKON-professoren Raymond Koopmans en Debby Gerritsen hebben met collega's uit binnen- en buitenland artikelen gepubliceerd over de gevolgen van het coronavirus.

 

Kracht van het netwerk

Alle academische netwerken ouderenzorg zijn (al dan niet gezamenlijk) bezig met onderzoek naar (de impact van) corona in verpleeghuizen in Nederland.

Verschillende UKON-organisaties leveren hun bijdrage aan de diverse onderzoeken.
Dat is de kracht van een netwerk! 

 

 

Resultaten onderzoek verruiming bezoekregeling

Het belangrijkste deel van het onderzoek naar de verruiming van de bezoekregeling in de verpleeghuizen is gedaan en de resultaten hiervan zijn gepubliceerd.

Hierover kun je alles lezen in het volgende bericht.

10 adviezen voor psychologen bij de coronacrisis

Het UKON-expertteam psychologen heeft een document opgesteld met 10 adviezen voor psychologen voor tijdens deze coronacrisis. In de opvolgende weken hebben zij  verschillende adviezen verder uitgewerkt.

Uitgebreidere informatie kan je vinden op de webpagina van het Expertteam psychologen

Psycholoog in de ouderenzorg: 10 adviezen bij de coronacrisis

Enquête probleemgedrag in verpleeghuizen tijdens coronacrisis

Veel bewoners van verpleeghuizen, hun familie en zorgmedewerkers zijn direct of indirect geraakt door de coronacrisis. Hoe zij worden geraakt is nog niet goed duidelijk, en over de gevolgen voor probleemgedrag verschillen de berichten sterk.
Het UKON heeft daarom, samen met het AmsterdamUMC, onderzocht wat de mogelijke gevolgen zijn van de coronamaatregelen voor probleemgedrag van mensen in verpleeghuizen. De enquête heeft zich specifiek gericht op behandelaren. Het Trimbos gaat onderzoek doen onder zorgmedewerkers, en zo vullen we elkaar aan.

Eerste resultaten!

Bijna 300 psychologen, artsen, verpleegkundig specialisten en andere professionals hebben gereageerd op onze oproep een enquête in te vullen. De resultaten zijn gepresenteerd in deze factsheet.

Bij vragen kun je mailen met ukon.elg@radboudumc.nl

Blog Anke Persoon

Anke Persoon is UKON-coördinator en programmaleider V&V. Toen de oproep kwam aan oud-verpleegkundigen om bij te springen in de zorg, hoefde zij niet lang na te denken. Anke hield een blog bij over haar ervaringen in het verpleeghuis, getiteld: Terug in de zorg.

Het pak en het masker 

In deel drie van haar blog schrijft Anke over haar eerste dagen op een corona-afdeling. Over spanning en vooral: over de oneerlijke verdeling van beschermingsmiddelen tussen verschillende zorgsectoren. "We werken allemaal volgens de richtlijnen van het RIVM. Dus hoe kan dit nu?"

Lees hier Anke's blog

  Mooie initiatieven uit onze organisaties

Verpleeghuis in Brabant in de coronacrisis

De Wever is één van de eerste zorgorganisaties die intensief te maken kreeg met het coronavirus. Er zijn verscheidene artikelen verschenen over de Wever in het Brabants Dagblad. Lees de artikelen over:

Interview SVRZ

De Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) interviewde SVRZ-verpleegkundige i.o. Cathelijne Verhelst, over haar ervaringen. Veel uitleg geven aan bewoners met een psychiatrische diagnose, niet te vaak het nieuws kijken en zo goed als mogelijk de protocollen naleven. “Af en toe krijg ik nog wel een knuffel van een cliënt. Dat gebeurt en kun je niet voorkomen”. Het hele interview lees je hier.

'Berichten van binnen'

Op hun website plaatst Zorggroep Maas en Waal regelmatig 'berichten van binnen': Verslagen van medewerkers of bewoners over hoe zij omgaan met de coronacrisis.
Op 9 april deed Evelien Wolbrink verslag van haar ervaringen. Zij is EVV'er op een afdeling voor mensen met dementie, waar corona is uitgebroken. 

'Iedere dag hebben we een medewerker Welzijn op de woning...Dat is fantastisch voor de mensen en geeft ons even lucht en ruimte.'

#Opfleurpost

Door het hele land zien we mensen die brieven schrijven of kunstwerkjes maken om bewoners in verpleeghuizen een hart onder de riem te steken. Een mooi voorbeeld bij onze organisaties: Attent Zorg en Behandeling volgde het voorbeeld van Liemerije en deed een oproep aan kinderen in de omgeving om ‘opfleurpost’ voor hun bewoners te maken.

Hoog bezoek voor cliënten van Archipel Dommelhoef

Bij alle verpleeghuizen worden creatieve manieren bedacht om bewoners in contact te laten komen met hun familie. Het mooie initiatief ‘Hoog bezoek’ van Archipel-medewerker Jolanda Bekkers, dat ervoor zorgt dat familieleden middels een hoogwerker langs kunnen gaan bij hun naaste in hetverpleeghuis, kreeg ook aandacht van het programma ‘nietalleen.nl’ van NPO1 en is terug te zien via deze link (vanaf 3.40). 

Interview door Management Impact

ZZG Zorggroep locatiemanager Arjen van Oostveen werd geïnterviewd door Management Impact over hoe zijn werk eruitziet tijdens de coronacrisis. Van Oostveen van een woonzorglocatie waar 65 ouderen met dementie wonen. Zijn verhaal geeft een mooi inzicht in hoe er zo goed mogelijk wordt samengewerkt en in de uitdagingen die de huidige korte-termijn focus met zich meebrengt. Lees het hele interview hier.

Gebruik van de slimme bril

Bij onze partnerorganisaties De Zorggroep en de Riethorst Stromenland loopt een pilot met de slimme bril, of Smart Glass, waarmee de zorgmedewerker contact kan leggen met een verpleegkundige of arts. Deze kan dan door de ogen van de zorgmedewerker meekijken en ondersteuning bieden. De Zorggroep heeft besloten om de bril nu al te gaan introduceren, als extra hulpmiddel in tijden van corona.

Gezamenlijk in beweging bij de Zorgboog

In de Gemertse Beweegtuin geven fysiotherapeuten Anja Bierens, Anja Peeters en Devi Appelhof iedere werkdag om 11.00 uur bewegingslessen namens de Zorgboog. De ouderen kunnen meedoen vanaf hun balkon of vanuit hun woning. Het initiatief kwam onder andere van het eerstelijnsbehandelcentrum Zorgboog in Balans. Janine Kooijman, manager van Zorgboog in Balans: “De ouderen kunnen niet naar de clubjes en groepjes waar zij normaliter wel heen zouden gaan. Het is nu júist belangrijk dat de ouderen fit en mobiel blijven. Daarom kwamen onze fysiotherapeuten met dit idee. De bewoners blijven zo toch in beweging en ze kunnen genieten van de muziek.”
Het volledige artikel van het Eindhovens Dagblad over dit initiatief bij de Zorgboog lees je hier.

Communicatiekaarten

 

 

Communicatiekaarten bij intensieve zorg

De beroepsvereniging Logopedie en Foniatrie (NVLF) heeft drie verschillende communicatiekaarten ontwikkeld voor intensieve zorg aan coronapatiënten. Ze zijn bedoeld om de communicatie tussen zorgmedewerker en cliënt te ondersteunen. Zo kan een bewoner bijvoorbeeld aanwijzen hoeveel pijn hij heeft (VAS-score), of een pictogram of vraag aanwijzen wanneer verbaal communiceren niet lukt of te veel energie kost.

Science practitioner Eline van Buuren heeft deze kaarten verspreid op de quarantaine-afdeling bijde Waalboog.

Eline: 'Niet vergeten: Bij specifieke vragen m.b.t. de communicatie moet uiteraard de logopedist van de instelling (al dan niet op afstand) geconsulteerd worden.'

Telefonisch psychologische hulp voor familie en naasten

Stichting De Waalboog biedt telefonisch psychologische hulp aan familie en naasten die nu de bewoners van hun locaties niet meer kunnen bezoeken. Ook bewoners zelf die niet begrijpen waarom ze ineens alleen moeten blijven, krijgen extra begeleiding. De Gelderlander wijdde hier 25 maart een artikel aan.

Luisterlijn voor mantelzorgers

Ook voor mantelzorgers is dit een hele heftige tijd. Als je gewend bent om dagelijks of regelmatig op bezoek te gaan bij jouw familielid en dit nu niet mogelijk is, kan dit veel verdriet en onrust opleveren. Stichting Kalorama heeft voor mantelzorgers een Luisterlijn in het leven geroepen ☎️. Hoe het werkt, lees je hier.

Handige links en informatie

 

Lessons learned

Adviezen voor professionals

Zelfzorg & Ondersteuning zorgmedewerkers

Opfrissen van zorgkennis

Beroeps- en koepelorganisaties over corona

Betrouwbare informatie over het coronavirus

Overig

 

 

Vilans Coronaloket

Heb je vragen of suggesties met betrekking tot de ontwikkelingen omtrent het coronavirus in jouw zorgorganisatie? Vilans heeft een virtuele plek gemaakt om deze te delen! Het UKON en de andere academische werkplaatsen ouderenzorg gaan vervolgens met deze vragen en informatie aan de slag