Cover Pjv 2020 Min
Actueel

Samen met het UKON voerde SVRZ vorige zomer een quick scan uit, om de belangrijkste lesson's learned uit het afgelopen jaar te achterhalen. Wat ging goed en wat had beter gekund?

Een jaar corona: evaluatie & enquête

Het afgelopen jaar stond in het teken van corona. Dit had uiteraard een grote impact op het dagelijks leven van verpleeghuisbewoners, die een lange periode geen of weinig bezoek mochten ontvangen. Samen met het UKON voerde ouderenzorgorganisatie SVRZ in Zeeland vorige zomer een quick scan uit, waarbij lesson’s learned binnen de aangesloten organisaties werden verzameld. SVRZ heeft vervolgens deze quickscan als uitgangspunt genomen voor verdere evaluatie van de eerste coronaperiode. Vanuit deze evaluatie werden aanbevelingen gedaan aan het management. Naar aanleiding daarvan ontstond de behoefte bij de centrale cliëntenraad om een enquête uit te zetten onder alle bewoners van SVRZ. De belangrijkste vraag waarop we met deze enquête een antwoord willen krijgen, was: hoe hebben de verpleeghuisbewoners het afgelopen jaar ervaren. Wat ging goed en wat had beter gekund?

Hoe hebben de verpleeghuisbewoners het afgelopen jaar ervaren. Wat ging goed en wat had beter gekund?
Lenni Boogaard, fysiotherapeut neurorevalidatie en UKON-science practitioner bij SVRZ

Lenni Boogaard, fysiotherapeut neurorevalidatie en UKON-science practitioner bij SVRZ

Raadpleeg je wetenschapper

Als science practitioner van het UKON heeft Lenni Boogaard de centrale cliëntenraad geadviseerd over de opzet van de enquête. Hierbij kwam het UKON netwerk goed van pas. UKON-medewerkers Charlotte van Corven en Inge Knippenberg hebben vanuit de rol “raadpleeg je wetenschapper” meegedacht over het format van de enquête en de tools voor de analyse. De verbinding tussen wetenschap en praktijk is bovendien gemaakt door de cliëntenraad te informeren over de uitkomsten uit recente wetenschappelijke studies over dit onderwerp.

De enquête is vorige week gesloten en leverde bijna 500 reacties op. Op dit moment worden de uitkomsten verwerkt en binnenkort worden deze aan de centrale cliëntenraad gepresenteerd.